Samsø Kunstforening

   
Forside
Program 2017
Aktuel udstlling
Medlemsskab
Bestyrelse
Generalforsamling
Vedtægter
 
Arkiv udstillinger
 
 
Mårup Galleriet
Svenskgydeen 1, Mårup
alle dage 15.30-17.30
 

 

Retur til KOKS
© KOKS & KUNSTNERNE
 

Samsø Kunstforenings udstillingsarkiv.

 
2016:
Tryk på billederne for forstørrelse!
 

Jørgen Jakobsen og Kirsten Plett: 12.03 - 28.03

Jørgen Jakobsen
Jakobsens billeder tolker den natur, der omgiver ham. Det centrale er ikke en gengivelse af en given lokalitet, derimod bruges synsindtryk, stemninger, og erindringer som afsæt for kompositioner, hvor malerens abstrakte kvaliteter: linje, farve, lys, balance og rytme er afgørende for maleriets udtryk. Jørgen Jakobsen har udført en række udsmykningsopgaver, utallige udstillinger i Danmark og i udlandet og er repræsenteret på flere kunstmuseer.

 

 

 

Kirsten Plett
Kirsten Plett har arbejdet med billedkunst i mange år. Sammen med sin mand Jørgen Jakobsen har hun foretaget mange rejser og netop i mødet med naturen i det fremmede dannes afsæt for kompositioner, hvor farver og linjer er afgørende for billedernes udtryk. Ligesom Jørgen Jakobsen skaber Kirsten Plett sine billeder i et organisk univers, hvor fraværet af horisont og traditionel rumdannelse tvinger beskueren til selv at digte med.
Kirsten Plett har haft mange udstillinger både separat og sammen med Jørgen Jakobsen.

 

 

 

   
Inge Dahl: 30.4 - 16.5
Motiverne spænder fra eksplosive robe-abstraktioner, flyvende tæpper, pølsevogne,
dinglende krystallysekrone, amagerhylde samt asiatiske indtryk.
En række collager behandler emnet: Kønnet i kunsten. Der er spændvidde i udtrykket. Den koloristiske palet, komposition og penselføring skaber helheden. Når et maleri bliver til, er der musikalitet og til tider et underfundigt følelsesdrama involveret. Det er på engang både ekspressivt, følsomt og impressionistisk inspireret maleri. Inge Dahl er en kosmopolit, både når hun skaber sine værker i Århus, og når hun på sine mange rejser lader sig inspirere globalt.
Inge Dahl er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi, og hun har opnået anerkendelse
på en række censurerede udstillinger. Kunstneren har blandt andet udført en stor glasudsmykning til Nationalmuseets kantine og har haft talrige separatudstillinger
i anerkendte gallerier.
   
Knud Odde: 6. - 21.8
Knud Oddes inspirationskilder er mangesidige, men i krydsfeltet mellem kunsten, filmen, litteraturen, musikken og alt det andet, står mennesket, som Knud Odde formår at fremstille som tænkende individ og erotisk væsen på en gang. Det er sjælden kunst. Knud Oddes menneskeskildringer har en slagkraftig og potent karakter, der ersonificerer melankoli, lidenskab og dekadence. Under overfladen lurer dæmonerne, bag humoren alvoren og bag sandheden løgnene. Det modsætningsfyldte er altid til stede, som en insisterende dynamik, der fastholder beskueren i analyse og refleksion. På værkerne ses ofte hemmelighedsfulde umiddelbart ikke aflæselige kalligrafiske tegn, ord, spejlvendte ord og bogstaver, der signalerer en kontemplativ ro. Sådan forenes typisk det gådefulde med det kontrollerede og eftertænksomme i Knud Oddes univers.
   

Jan Grarup og Ginette Wien: 8. - 23.10

Ginette Wien
Ginette Wien er uddannet fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding. I 1986 modtog hun et Statsstipendium til Egypten for at studere Islamisk kunst.
Men den egyptiske og koptiske kunst tog hurtigt over. Fabeldyrene fra disse kulturer ændrede hendes kunstneriske udvikling. Brugskunstnen blev lagt til side for det legende og fabulerende formsprog, og da hun er begavet med en sprudlende fantasi blev fabeldyrene hendes skæbne. I 1994 modtog hun et legat til Kina, Beijing, for at studere dyr og dyreforenklinger i kunst, kunsthåndværk og arkitektur. Siden har hun udelukkende lavet sine finurlige væsener med menneskelige egenskaber.

 

Jan Grarup
Jan Grarup er som fotograf (World-Press-pris-modtager mm.) optaget af den virkelighed, der kommer til udtryk i den verden, der udspiller sig i Danmark, men også og ikke mindst foto fra steder der ofte er oversete i fx Afrika.
Foto der bliver taget i sublim respekt overfor de miljøer og mennesker, der indgår i disse. Grarup fortsætter en tradition fra fotografen Henri Cartier-Bresson. – Registrerende situationer i håb, liv, død og kærlighed. Billederne spiller på en fornem og prægnant fortælling af både poesi og realisme.
Jan Grarup har en imponerende pli overfor de til tider meget hårde krigsmiljøer han skildrer. Han udstiller ikke mennesket i fotografiet til beskueren, der som en grib kan slubre andres ulykke i sig. Jan arbejder med sit foto både æstetisk og etisk. Ikke moraliserende, men som naturalismen. At vise verden som den er, så moraliserer verden selv.

2015:
Kirsten Klein: 28.03 - 12.04
Kirsten Klein er lidenskabelig optaget af naturen med en fornem sans for naturens skønhed i alt vejrlig. Hendes fotografier udstråler en sublim respekt og pli overfor naturen som grundlaget for vores liv. Naturen vi er en del af.
Kameraets tilstedeværelse i Kirsten Kleins hænder intensiverer indtrykkene, og hun vender igen og igen tilbage til naturen, draget af det skiftende lys, som til stadighed forvandler landskabet. Unikke indtryk omsættes til selvstændige billeder – lys og skygge fremkalder foto, der er prægnante både i øjeblik og uendelighed. Associationerne kommer i spil i en symfoni af naturoplevelse.
Inspirationen både i det store som i det små spændende fra bjerge i Irland til landskaber på Mors eller det helt lille i naturen. Foto med sans for at fange øjeblikket i poesi og i kraft af kunstnerens egen subjektivitet.
Men, vejen til at opfatte fotografiet som kunst har været trang. Både fordi fotoet kan reproduceres og ikke altid historisk er blevet tillagt det unikke som maleriet. Disse forhold har Kirsten Klein klart været med til at imødegå, og anerkendelsen blev endeligt understreget ved tildelingen af Thorvaldsens Medalje, der er den højeste udmærkelse for en billedkunstner i Danmark. Havde man været i tvivl om (nogle har aldrig været i tvivl) Kirsten Kleins foto som kunst, havde det nu fra officielt hold fået
prædikatet Kunst.
   
Naja Abelsen: 8.05 - 25.05
Naja Abelsen har altid arbejdet med billedkunst, både egne værker og bestillingsarbejder.
I 2014 vandt hun den grønlandske julemærkekonkurrence med motivet Lysets Fest: 16 forskellige rensdyr, nogle harer og snespurve fordeler sig ud over de 30 mærker, og en sol stråler på hvert mærke. Mange bestillingsarbejder og udstillinger tager udgangspunkt i den grønlandske kulturarv.
Najas egne motivvalg kredser hovedsageligt om disse temaer: Kærlighedens Væsen, dansen, dyrene, især de grønlandske, grønlandsk mytologi, herunder shamanisme og derunder temaet, som hun kalder ”Humanimal” at dyr og mennesker (-s sjæle) taler sammen, og forandrer sig til hinandens ydre form, begge former vises i samme billedværk.
Overordnet søger hun sjælens udtryk i alle arbejder, en følelsesmæssig varme og levendehed. Bevægelse opstår af sig selv i stregernes leg.
Teknisk spænder hun vidt, fra det naturalistisk pertentlige til det frie ekspressive, og føler sig mest hjemme i blyantens ydmyghed og akvarellernes lethed.
   
Lis Zwick & Jørgen Nash: 1.08 - 16.08
Jørgen Nash opdagede poesien og pigerne i ni års alderen og billedkunsten, musikken og naturen året efter. Grundlagde i 1960 sammen med broderen Asger Jorn, Bauhaus Situationiste Drakabygget på ødegården udenfor rkelljunga, Sverige.
Her kom gennem årene mere end 500 kunstnere fra hele verden, på grund af deres ønske om at omsætte den teoretiske frihed med praksis. Sammen med hustruen Lis Zwick lavede de Internordisk tidsskrift for kunst mod atombomber, paver og politikere.
Har haft ca. hundrede separatudstillinger og deltaget i over 200 gruppeudstillinger rundt om i verden. Har skrevet 48 bøger og er oversat til 16 sprog. Har alene eller sammen med Jens Jørgen Thorsen udført happenings, performances og aktionsspil.
Som billedkunstner er han repræsenteret på 45 danske og udenlandske kunstmuseer og offentlige samlinger.
Lis Zwick skaber billeder af farvepoesi, hvor figurerne rummer elementer af eventyr og historier, der tilsammen skaber en let og lys, ja nærmest dansende magisk verden. De pastelagtige blandingsfarver gør hendes flyvende drager, trolden der kan tæmmes og trækfuglene på vej mod syd til meget levende og nærværende historie.
Hendes billeder synes at åbne sig og omfavne en, mens jazzens rytmer sniger sig ind i fødderne og får blodet til rulle let og varmt. Der er altid bevægelse handling og drive til stede, som rytmiske akkorder på en guitar.

   
Christina Blaabjerg: 3.10 - 18.10
Christina Blaabjerg er født i 1975. Hendes kunst kan beskrives med tre ord: modernistiske arkitektoniske landskaber. Inspirationen findes ved færden i naturen, i havnemiljøer, øde områder og industriområder. Disse lokaliteter rummer alle sammen det, som Christina Blaabjerg fascineres af, nemlig kontraster. Farverne, perspektivet og de lineære kompositioner udgør rygraden i Christina Blaabjergs malerier. Farvernes indbyrdes komplementære egenskaber fører os gennem landskaber, der ofte afsluttes, hvor himmel og hav mødes.
”Jeg håber, at folk oplever en vis genkendelighed i mine malerier, en øjenåbner for, hvordan mange detaljer og udtryk fra den virkelige verden kan forenkles og blive mere konkrete” siger Christina Blaabjerg.
Hun er uddannet på Århus Kunstakademi 2004-2008, har siden 2005 haft talrige udstillinger i ind - og udland og har udført udsmykningsopgave i 2014 på St. Barnabas Hospital, Bronx, New York og udstillet på ” Walk The Line”, museum editions, New York.
 
2014:

Rita Mortensen: 12.4 - 27.4
Rita Mortensens karriere som tekstilkunstner går tilbage til 1983.

Inspirationen til skabelsen af hendes billeder hentes hovedsagelig på ture ved havet og skoven, hvor dufte, farver, lys og skygge blandes med fantasiens verden i form af trolde og alfer.

De senere år er Rita Mortensen begyndt at lave billeder som collager, hvor hun syr stofferne på selve billedet. Ofte farver hun selv stofferne, hvorved hun opnår de mange forskellige nuancer, som indgår i hendes billeder.

Sin store interesse for at lave grønlandske billeder stammer fra nogle skitser af grønlandske børn. Dette førte til en udstilling i Nuuks kulturcenter KATUAQ, hvor hun efter et besøg blev yderligere inspireret af Grønlands fantastisk smukke natur med endeløse farver og kulturen i form af alle de mange gamle sagn.

www.ritam.dk

   

Kristian Olsen aaju: 24.5 - 9.6
Kristian Olsen aaju er allerede kendt på Samsø efter et foredrag i 2013, hvor han præsenterede sit forfatterskab, samt en udstilling i Kolby kirke i 2000.

Kristian Olsen aaju, er født i den sydgrønlandske bygd Arsuk. Det grønlandske udtryk for en kunstner : Eqqumiitsuliortoq betyder, et menneske, der laver noget, der er mærkeligt. Ordet er i dag en anerkendt betegnelse for en grønlandsk kunstner.Der var på den tid en gruppe omkring Kristian Olsen aaju der lavede "mærkelige" ting og tanken opstod, at man kunne uddanne sig til kunstner, hvilket førte til oprettelsen af Det Grafiske Værksted i Nuuk og senere en grønlandsk kunstskole.

Han blev aldrig elev dér, men var i mange år optaget af grafisk kunst og har lavet mange linoleumstryk og træsnit ved "learning by doing". På et teknisk kursus lærte han det praktiske håndværk og malerlære, og hans øjenåbner blev for alvor kunstneren Jonna Sejg, der gjorde ham til en selvstændig kunstner med eget ståsted.

Efter uddannelse som lærer samt cand.pæd og mere end 70 udstillinger i de nordiske lande helliger Kristian Olsen aaju sig i dag kunsten fuldtid.

   

Inge Hørup: 2.8 - 17.8
Inge Hørup er uddannet ved kunstakademiet i Aarhus i 1972. Hun har hentet sin inspiration så forskellige steder som COBRA, Emil Nolde, Kandisky, Giacometti, Henry Moore og mange andre meget forskelligartede kilder. Inge Hørup betegner sig selv som abstrakt ekspressionist.

I Inge Hørups univers finder vi historier om stærke/ temperamentsfulde/ poserende damer i forskellige situationer. Med et kærligt twist af humor, men ikke ganske ufarligt, synliggør hun en flig af den kvindelige lidenskab. Enten noget hun genkender fra sig selv, eller som analytiker af kvinder i den verden, hun bevæger sig i. Det
handler om den kvindelige sensualitet og urkraft. Inge Hørup dykker ned, og ser ind bag/under - og fastholder disse splitsekunder, hvor alt endnu er på kanten mellem kaos og orden. Det magiske ligger i spændingsfeltet lige før alting sker, før manden er nedkæmpet, elskeren kysset, forført eller ædt, datteren kvalt, moderen kasseret.

Kvinden står lige dér, hvor vi endnu ikke ved, hvad træk hun ta´r. For hun spiller skak med os, hun poserer, hun leger med frøen, før hun (måske) kysser den. Og hun inviterer til frokost - og har bredt dugen ud - i det grønne....

Inge Hørup udstiller på talrige gallerier både i Danmark og Frankrig.

www.ingehorup.dk

   

Erik Clausen: 4.10 - 19.10
Erik Clausen kalder sig selv gøgler, vi andre kunne fristes til at kalde ham multikunstner. Han blev født i Københavns Sydhavnskvarter, er udlært maler og er nu kunstmaler og filminstruktør.

Erik Clausen mener, at hans gøgl og kunst hører hjemme i det offentlige rum og ikke på gallerier, hvilket i 60'erne markeredes ved hans gadecirkus sammen med Leif Sylvester Petersen, som vi jo kender fra en tidligere udstilling i kunstforeningen. Vi har dog inviteret Erik Clausen indendørs i Mårup Galleriet til efterårsudstillingen, hvor han vil vise en lille del af gøglet, nemlig billeder.

Erik Clausen er mest kendt for sine film, men om maleriet som kunst siger han: "Maleriet som helhed har den fordel, at man kan abstraherer fra den opreklamerede virkelighed, alting er billeder, du slipper ikke. Lige fra du åbner øjnene til du lukker dem igen, ser du billeder - du har dem i hovedet. Maleriet som helhed har den fordel, at man kan abstraherer fra den opreklamerede virkelighed."

   
2013:
   
2012:
   
2011:
   
2010:
   
2009: Anne Vilsbøl maleri
Nina Ferløv maleri
Hans Voight Steffensen maleri
Malene Schjøll og Anne Rolsted maleri, keramik
   
2008: Jo Selsing foto
Helle Vibeke Jensen illustration
Knud Odde maleri
Anders Glob maleri
B. Gilbert Jespersen mønstertegning